Real racisme en el futbol / J. Masia

23/5/2023

En el partit de futbol del Valencia contra el Real Madrit (20-05-2023) es donà l’enessim cas de racisme en el futbol espanyol. Està clar que el futbol es molt mes que un deport i mai, mai, mai ha segut escola d’urbanisme o civisme.

 El jugador Vinícius es dirigi contra un aficionat local que li digue “mono” i paralisà el partit 10 minuts, senyalà al culpable i l’arbit activà el protocol de racisme. Quan fon expulsat, a causa d’una falta a Hugo Duro, tornà a fer el gest de baixar a segona divisio. En acabar el partit, l’indignat entrenador Ancelotti digue que no volia parlar de futbol sino de racisme i acusà falaçment a l’estadi de Mestalla de cridar tots “mono” quan lo que li cridaren fon “tonto”. Aixina li ho indicà un periodiste de Marca −que no durarà molt en el treball− ya que era una greu acusacio de la qual no es retractà l’entrenador del Madrit.

             L'entrenador del Valencia, Baraja, explicà que “Todos tenemos mucha tensión. Ese tipo de gestos son muy condenables también. No hagas tú lo mismo con nuestra afición. Pedirá perdón porque es un gran jugador (Vinícius) y también pedimos perdón si se le ha ofendido, pero es evidente que si te hacen ese gesto en tu cara, cerca, la gente se caliente”.

             Respecte a l’assunt del racisme fon contundent: “Si se ha dado esa situación, lo vamos a investigar porque lo denunciamos desde el principio. Somos un club y una afición señora. Pedimos respeto para nuestra afición, puede ser un aficionado, pero 46.000 personas que se juzgue a la afición del Valencia no. Esta polémica no nos va a dejar disfrutar del momento. Esto no es bueno ni para el Madrid, ni para el Valencia”.

              A la pregunta de si Mestalla podia considerar-se racista conclogue que “Después de lo que pasa en un partido hay determinadas cosas que no se ajustan a la realidad por las emociones al acabar. El Valencia CF condena cualquier insulto racista que se pueda producir en un campo. Somos una afición modélica. Había 46.000 personas que se han comportado como toca. Si alguien ha hecho un comentario de poder investigarlo, el club lo hará. El valencianismo siempre se ha comportado de manera exquisita en todos los sitios. Hay alguien que puede equivocarse pero no compartimos cualquier comentario racista. Hay otra parte que se puede dar, lo que se ha vivido durante el partido, que han habido gestos despectivos que si pedimos respeto, también hay que hacerlo por el otro lado. Se pueden evitar estas situaciones. Respetuo mutuo”.

              Vinícius insultà a un periodiste quan li feu referencia als gests que enviaven al Valencia a segona divisio: “tonto, eres tonto tú, eh". Precisamente usó el mismo descalificativo que miles de valencianistas le dirigieron a él minutos antes.” (Superdeporte, 21/05/2023). Si el polemic Vinícius no dona per a mes no justifica les conductes racistes i de poc importa senyalar que uns atres companyons negres no les reberen.

              En totes les dificultats que hi ha, els racistes han de ser identificats i expulsats de Mestalla. A banda, el clup s’ha de personar en els jujats per al seu corresponent castic perque hem de tindre una tolerancia zero contra els intolerants. Es cosa de tots.

              Si buscarem les causes trobarém que hi ha un partit politic d’ultradreta que favorix des d’una tribuna parlamentaria i mediatica afi el mensage de l’odi contra el colectiu LGTBI, que nega la violencia de genero, que favorix el creiximent de jovens masclistes, la xenofobia, etc., i d’eixa pols estos fancs. Que jovens aposten per estos neofascistes es un toc d’alarma, ¿qué fem?

              Imagens: eldesmarque.com, elperiodico.com,